Tuning Blog

Aller au contenu | Aller au menu | Aller à la recherche

mercredi 3 octobre 2012

Lisa Nelson - dance tech

a link to dance-tech website: http://dance-tech.tv/videos/lisa-nelson/

desciption from dance-tech:

EMBODIED TECHNE SERIES Eposide 1 An interview with dance improvisation artist, lecturer and researcher on improvisation and perception (Tunning Scores) as one of the “Embodied Techne Series”. She takes us across her experiences with dance, movement studies, psychology of perception (J.J. Gibson) and her experience with video. Conducted in New York by Marlon Barrios Solano (February 15/2008) and video editing courtesy of Ashley A. Friend. LISA NELSON is a dance-maker, improvisational performer, videographer, and collaborative artist who has been exploring the role of the senses in the performance and observation of movement since the early ’70s. Stemming from her work with video and dance in the ’70s, she developed an approach to spontaneous composition and performance she calls Tuning Scores: a communication format for ensemble performance that she presents as site-specific Observatories. She performs, teaches, and creates dances in diverse spaces on many continents, and maintains long-term collaborations with other artists, including Steve Paxton, Daniel Lepkoff, videoartist Cathy Weis, and Image Lab, a multidisciplinary research/performance ensemble. She received a NY “Bessie” Dance and Performance award in 1987 and an Alpert Award in the Arts in 2002. For 30 years, she was co-editor of Contact Quarterly, an international dance and improvisation journal, and directs Videoda, a project for videotapes of improvisational dance. She lives in the mountains of Vermont in the U.S. Video images from workshop organized by Movement Research http://www.movementresearch.org/ Thank you!

Lisa Nelson on Scores, An interview by Myriam Van Imschoot, January 26th 2003

a link to Sarma website, to listen & read the interview: http://sarma.be/oralsite/pages/Lisa_Nelson_on_Scores/

description from Myriam Van Imschoot:

Introduction This page is part of the publication “What's the Score Publication”. The interview starts with a reference to a conference, organized by Contredanse the day before, during which Lisa Nelson found herself challenged to speak in public with an instant translator at her side. What seems a sheer anecdote is in fact a jumping board into a one hour long conversation about society conventions, disappearing into norms, processes of consensus formation, invisible forms, survival and desire. Since she started interviewing Lisa Nelson in 1999, Myriam Van Imschoot has collected more than 20 hours of conversation, fascinated by Lisa Nelson's work and mind. This interview was selected from this archive.

lundi 1 octobre 2012

Bos - Kerremesse in d'helle

jeudi 27 sept L’impossibilité me montre mes attentes. Je m’imaginais m’étendre sur le grand corps de l'hêtre couché-foudroyé. Mais tout est mouillé, vraiment. La bipedi et deux semelles en caoutchouc garde au sec. Mal calculé son coup, pas assez couvert, fait froid et 3h devant soi.
Je m'intéresse au vert sur les yeux et je tente de maintenir mon attention sur cet endroit où la sensation n'est pas encore image mais juste une variation lumineuse; c'est quasi impossible de ne pas identifier. Je ferme les yeux. Les avions dans la canopée. Que vais je écrire sur le Blog et autres idées. Quand suis je vraiment là? combien de temps me faut-il pour que le passé obsédant déjà projeté dans le futur, les idées qu'il génère en permanence, se calme. Calme. Le froid au présent prend d'un seul coup son sens, quand la sensation est vraiment forte, les pensées rejoignent l'immédiat, que faire maintenant? Contraste, torse nu, je compare, un temps j'ai plus chaud; je sèche en bougeant, et je bouge pour sécher. Quand je remets les vêtements je sens qu'une partie de l'énergie se perd dans le tissu humide. Regroupé au dessus de ses pieds, une petite boule gardant la chaleur dans ces creux, expose la surface du dos pour en isoler d'autres. Les animaux, comment font-ils? Surhumains? Z O. du hublot je vois la boulekeus à travers les branches. OPEN sans savoir pourquoi et la réponse est là, Eva just arrived. Les quelques flaques de soleil sont remplacées en quelques minutes en une pluie intense, elles cohabitent un temps,Kerremesse in d'helle dit Eva. CLOSE, REVERSE, OPEN, Eva accroupie sur le grand cylindre, les mains vers le ciel accueillant l'averse, elle est en pause et célèbre le mouvement descendant du ciel, à coté l'eau dégouline de ces trente mètres le long du tronc, sublime fontaine! _Rincés, nous partons.
Boslawaiiii: Quelles sont les conditions nécessaires pour la danse! Sont-elles au dedans, au dehors! Qu'est-ce que l'espace propice à la danse et par contraste pourquoi le studio de danse! Quand est-ce que je danse!